Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
 

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gietrzwałdzie

ul. Spacerowa 14a, 11-036 Gietrzwałd

 

Regulamin okresowej oceny pracy pracowników socjalnych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Gietrzwałdzie

Załącznik do
Zarządzenianr 13/2021 Kierownika
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gietrzwałdzie
z dnia 28 października 2021r.

 

REGULAMIN OKRESOWEJ OCENY PRACY PRACOWNIKÓW SOCJALNYCH W GMINNYM OŚRODKU POMOCY SPOŁECZNEJ
W GIETRZWAŁDZIE

 

ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.

  1. Regulamin reguluje sposób i tryb dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników socjalnych zatrudnionych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Gietrzwałdzie, jej kryteria oraz skalę.
  2. Pracownik socjalny podlega raz na 2 lata ocenie okresowej dokonywanej przez bezpośredniego przełożonego, w zakresie wywiązywania się przez niego z obowiązków wynikających z czynności i zadań na zajmowanym stanowisku oraz obowiązków określonych w art. 24 i art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1282).

§ 2.

Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:

  1. Kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gietrzwałdzie;
  2. Jednostce, GOPS – należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej  w Gietrzwałdzie;
  3. Ocenie – należy przez to rozumieć okresową ocenę pracownika socjalnego lub pracownika zatrudnionego na jednym ze stanowisk wskazanych w art. 121 b ust. 1 ustawy o pomocy społecznej;
  4. Oceniającym – należy przez to rozumieć bezpośredniego przełożonego pracownika dokonującego okresowej oceny;
  5. Pracowniku – należy przez to rozumieć pracownika socjalnego lub pracownika zatrudnionego na jednym ze stanowisk wskazanych w art. 121 b ust. 1 ustawy o pomocy społecznej - zatrudnionego w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Gietrzwałdzie podlegającego okresowej ocenie pracy.

§ 3.

Okresowa ocena jest jednym z kryterium przy podejmowaniu decyzji w sprawie awansowania, przyznawania nagród, podnoszenia kwalifikacji i rozwijania kompetencji zawodowych pracowników oraz w sprawie wynagradzania.

§ 4
Obowiązki pracownika socjalnego

  1. Do zadań pracownika socjalnego należy w szczególności:
    1. praca socjalna;
    2. przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych;
    3. dokonywanie analizy, diagnozy i  oceny zjawisk  indywidualnych  i społecznych, a także formułowanie opinii w zakresie zapotrzebowania na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń;
    4. udzielanie informacji, wskazówek, porad i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, rodzinom, grupom i społecznościom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną ich trudnej sytuacji lub zaspokajać niezbędne potrzeby życiowe;
    5. pomoc w uzyskaniu dla osób lub rodzin będących w trudnej sytuacji życiowej specjalistycznego poradnictwa, terapii lub innych form pomocy w zakresie możliwości rozwiązywania problemów przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe;
    6. udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej;
    7. pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych;
    8. współpraca  i  współdziałanie  z  innymi  specjalistami  w  celu  przeciwdziałania  i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa;
    9. inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin;
    10. współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia.
  2. Katalog zadań określony w ust. 1 nie jest katalogiem zamkniętym.
  3. Przy wykonywaniu zadań pracownik socjalny obowiązany jest:
    1. kierować się zasadami etyki zawodowej;
    2. kierować się zasadą dobra osób i rodzin, którym służy, poszanowania ich godności i prawa tych osób do samostanowienia
    3. przeciwdziałać praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę lub grupę;
    4. udzielać osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy;
    5. zachować w tajemnicy informacje uzyskane w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia, chyba że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny;
    6. podnosić swoje kwalifikacje zawodowe poprzez udział w szkoleniach i samokształcenie;
    7. przestrzegać Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;
    8. wykonywać zadania sumiennie, sprawnie i bezstronnie;
    9. udzielać informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępniać dokumenty znajdujące się w posiadaniu GOPS, jeżeli prawo tego nie zabrania;
    10. dochować tajemnicy ustawowo chronionej; zachować uprzejmość i życzliwość w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami;
    11. zachować się z godnością w miejscu pracy i poza nim.

 

ROZDZIAŁ 2
TRYB DOKONYWANIA OCENY

§ 5
Wyznaczenie terminu oceny

Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gietrzwałdzie wyznacza indywidualny termin sporządzenia oceny na piśmie, określając miesiąc i rok Załącznik nr 1.

§ 6
Rozmowa z oceniającym

  1. Oceniający dokonując okresowej oceny przeprowadza z ocenianym pracownikiem rozmowę.
  2. Podczas rozmowy oceniający omawia z pracownikiem wykonywane przez niego obowiązki w okresie, w którym podlegał ocenie, trudności napotykane przez pracownika podczas realizacji zadań i spełnienie przez pracownika ustalonych kryteriów.
  3. W trakcie rozmowy kierownik posiłkuje się zakresem czynności, wymaganiami oraz kryteriami ocen określonymi w opisie stanowiska ocenianego pracownika.
  4. Po zakończeniu  rozmowy  pracownik  zostaje  poinformowany  przez  oceniającego  o dalszym trybie dokonywania oceny.

§ 7
Wybór kryteriów

  1. Ocena pracownika dokonywana jest w formie pisemnej na podstawie kryteriów obowiązkowych (6 kryteriów wspólnych dla wszystkich oceniających) oraz 5 kryteriów dodatkowych wybieranych przez oceniającego najistotniejszych dla prawidłowego wykonywania obowiązków na stanowisku pracy zajmowanym przez ocenianego pracownika.
  2. Wykaz kryteriów obowiązkowych określa załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.
  3. Wykaz kryteriów dodatkowych określa załącznik nr 3 do niniejszego regulaminu.
  4. Oceniający może ustalić jedno kryterium nieobjęte wykazem, o którym mowa w ust. 3 regulaminu oraz dokonać opisu tego kryterium, w przypadku gdy uzna to za niezbędne z uwagi na charakter zajmowanego przez pracownika stanowiska.
  5. Jeśli oceniający ustali dodatkowe kryterium, o którym mowa w ust. 4, powinno ono być nazwane i zdefiniowane tak jak pozostałe kryteria oraz podlegać takim samym procedurom prezentowania oraz zatwierdzania.
  6. Po zatwierdzeniu kryteriów oceny Kierownik niezwłocznie zapoznaje ocenianego pracownika z zatwierdzonymi kryteriami oceny.

§ 8

  1. Ocenę sporządza się na arkuszu okresowej oceny pracownika socjalnego, którego wzór stanowi Załącznik nr 4.
  2. Ocena okresowa jest: pozytywna lub negatywna.
  3. Ocena zawiera uzasadnienie.
  4. Ocena ogólna wystawiana jest po uśrednieniu wszystkich wystawionych przez oceniającego ocen.

§ 9

  1. Bezpośrednio po zakończeniu oceny, oceniający wręcza pracownikowi podpisany arkusz oraz poucza o przysługującym prawie złożenia odwołania od wystawionej okresowej oceny.
  2. Pracownik zobowiązany jest do podpisania arkusza. Złożenie podpisu przez pracownika oznacza, że:
    1. został on z wyprzedzeniem poinformowany o terminie rozmowy oceniającej i w niej uczestniczył;
    2. zapoznał się z przyznaną okresową oceną;
    3. został mu doręczony uzupełniony arkusz;
    4. został pouczony o prawie do złożenia odwołania od okresowej oceny.

 

ROZDZIAŁ 3
TERMIN DOKONYWANIA OCENY

§ 10
Pierwsza ocena nowego pracownika

W sytuacji zatrudnienia pracownika socjalnego Kierownik dokonuje jego pierwszej oceny w ciągu 12 miesięcy od dnia jego zatrudnienia.

§ 11

Pracownik socjalny podlega raz na 2 lata ocenie okresowej.

§ 12
Zmiana terminu oceny

  1. W uzasadnionych przypadkach Kierownik może zmienić termin sporządzenia oceny na piśmie.
  2. Termin dokonywania oceny może zostać zmieniony na podstawie usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy lub gdy zmianie ulegnie jego stanowisko pracy bądź zakres obowiązków.
  3. W sytuacji określonej w ust. 2 okresową ocenę przeprowadza się nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia powrotu pracownika.
  4. O nowym terminie oceny pracownik zawiadamiany jest niezwłocznie z zachowaniem formy pisemnej.

 

ROZDZIAŁ 4
ODWOŁANIE OD OCENY

§ 13

  1. Pracownik socjalny może wnieść na piśmie do Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gietrzwałdzie lub w przypadku gdy bezpośrednim przełożonym pracownika jest Kierownik – do organu nadzorującego GOPS w Gietrzwałdzie tj. Wójta Gminy Gietrzwałd zastrzeżenia co do uzyskanej oceny okresowej.
  2. Odwołanie rozpatrywane jest w terminie 14 dni od dnia wniesienia zastrzeżenia.
  3. Organ nadzorujący, o którym mowa w ust. 1 analizuje treść zastrzeżenia i na piśmie informuje   pracownika    socjalnego    albo    jego    bezpośredniego    przełożonego o podtrzymaniu lub zakwestionowaniu dokonanej okresowej oceny wraz z uzasadnieniem.
  4. Podtrzymanie przez organ nadzorujący oceny okresowej negatywnej wydanej przez bezpośredniego przełożonego pracownika socjalnego nie podlega zaskarżeniu.
  5. W przypadku zakwestionowania przez organ nadzorujący oceny okresowej negatywnej wydanej przez bezpośredniego przełożonego pracownika socjalnego ocena okresowa tego pracownika dokonywana jest ponownie.

§ 14

  1. W przypadku uzyskania przez pracownika negatywnej oceny pracy ponowna ocena dokonywana jest nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od dnia zakończenia poprzedniej oceny.
  2. Oceniający, nie później niż w ciągu miesiąca od dnia sporządzenia na piśmie poprzedniej oceny, ustala termin ponownej oceny.

§ 15

W przypadku otrzymania przez pracownika dwóch następujących po sobie pozytywnych ocenach okresowych, spełniając warunki dotyczące minimalnego poziomu wykształcenia nadawany jest pracownikowi wyższy stopień awansu zawodowego – zgodnie z art. 121 b ust. 1 ustawy o pomocy społecznej.

 

ROZDZIAŁ 5
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 16
Postanowienia końcowe

W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonej pracy przez pracowników Jednostki, oceniający, uwzględniając wyniki oceny powinien wskazać ustanie ocenianemu:

  1. dalsze drogi rozwoju;
  2. obszary wiedzy, które powinien doskonalić;
  3. umiejętności, które już posiadł w sposób zadowalający;
  4. możliwości awansu.

§ 17

Oryginał arkusza oceny włącza się do akt osobowych pracownika.

 

Załączniki do niniejszego regulaminu:

  1. Załącznik nr 1 – Powiadomienie o terminie oceny
  2. Załącznik nr 2 – Wykaz kryteriów obowiązkowych
  3. Załącznik nr 3 – Wykaz kryteriów do wyboru
  4. Załącznik nr 4 – Arkusz okresowej oceny pracownika socjalnego
  5. Załącznik nr 5 – Harmonogram dokonywania okresowej oceny pracowników socjalnych

 

Załącznik nr 1
do Regulaminu okresowej oceny pracowników socjalnych
w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Gietrzwałdzie

 

Pan/Pani

……………………………………….
(imię i nazwisko pracownika)

 

POWIADOMIENIE O TERMINIE OCENY

 

Na podstawie § 5 Regulaminu okresowej oceny pracowników socjalnych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Gietrzwałdzie, stanowiącym załącznik do zarządzenia Nr 13/2021 z dnia 28 października 2021r. Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w  Gietrzwałdzie informuję, że termin sporządzenia okresowej oceny został wyznaczony na

……………………………………………………….

Termin rozmowy wyznaczam na ………………………………

 

 

………………………………………
(data i podpis kierownika)

 

………………………………………
(data i podpis ocenianego)

 

Załącznik nr 2
do Regulaminu okresowej oceny pracowników socjalnych
w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Gietrzwałdzie

 

Wykaz kryteriów obowiązkowych

Nr.

Kryterium

Opis kryterium

1.

Sumienność

Wykonywanie obowiązków wynikających z zakresu czynności i przepisów prawa dokładnie, rzetelnie, skrupulatnie i solidnie zgodnie z przepisami regulaminu pracy, bhp i ppoż. Dbałość o przedstawienie wiarygodnych danych, faktów i informacji. Punktualność.

2.

Sprawność

Dbałość o szybkie, wydajne i efektywne realizowanie powierzonych zadań, umożliwiające uzyskiwanie wysokich efektów pracy. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki i bez angażowania niepotrzebnie innych osób oraz konieczności nadzoru bezpośredniego przełożonego. Terminowe rozpatrywanie spraw. Podejmowanie odpowiedzialności za działania.

#.

Bezstronność

Obiektywne rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i informacji. Umiejętność sprawiedliwego traktowania wszystkich stron, niefaworyzowania żadnej z nich.

 

4.

Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów

Znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków wynikających z zakresu czynności oraz ustawy o pomocy społecznej.  Umiejętność wyszukiwania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin. Dokonywanie analizy dokumentów oraz właściwej interpretacji przepisów prawa, dostosowanych do konkretnego stanu faktycznego.

5.

Planowanie i organizowanie pracy

Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Dbałość o terminowość wykonywanych zadań i jakość pracy. Precyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działania. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko- i długoterminowych. Skuteczne       przewidywanie problemów, budowanie planów awaryjnych. Współpraca, a nie rywalizacja z innymi pracownikami Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gietrzwałdzie.

6. Postawa etyczna

Postępowanie zgodnie z wewnętrznymi przepisami w tym zakresie.

Wykonywanie obowiązków w sposób uczciwy, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Zachowywanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim, kultura osobista (uprzejmość, życzliwość), przestrzeganie standardów obsługi klienta (ubiór, wygląd), dochowanie tajemnic ustawowo chronionych.

 

Załącznik nr 3
do Regulaminu okresowej oceny pracowników socjalnych
w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Gietrzwałdzie

 

Wykaz kryteriów do wyboru

       

Kryterium

Opis kryterium

1.

Wiedza specjalistyczna

Pracownik posiada wiedzę z zakresu realizowanych zadań, pozwalającą na rzetelne wykonywanie obowiązków wynikających z zakresu czynności oraz ustawy o pomocy społecznej. Kompetentnie zajmuje się poradnictwem specjalistycznym, udziela fachowych informacji, wskazówek i pomocy i porad klientom Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki wsparciu będą zdolne samodzielnie przezwyciężać trudne sytuacje, np. kieruje osoby potrzebujące do właściwych urzędów lub innych instytucji.

2.

Inicjatywa, kreatywność oraz zaangażowanie

Inicjuje nowe formy pomocy dla osób i rodzin. Inspiruje powołanie instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji osób i rodzin. Współuczestniczy w opracowaniu i rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej. Pobudza społeczną aktywność i inspiruje działania samopomocowe w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych. Pracownik posiada umiejętność poszukiwania obszarów wymagających zmian i informowania o nich, za inicjowanie działania podejmuje odpowiedzialność. Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy przez:

  • rozpoznawanie    oraz    identyfikowanie   powiązań    między sytuacjami,
  • wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia nowych,
  • otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod,
  • inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania,
  • badanie    różnych    źródeł    informacji,     wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego.

3.

Doskonalenie zawodowe, zgodnie z potrzebami GOPS

Z własnej inicjatywy systematycznie uczestniczy w różnych formach doskonalenia zawodowego. Dba o pogłębianie własnej wiedzy i umiejętności na zajmowanym stanowisku pracy.

Poszukuje możliwości doskonalenia wiedzy, występowanie z inicjatywą dokształcania się, odpowiadającego aktualnym obowiązkom i potrzebom przyszłościowym GOPS.

Zawsze modyfikuje dotychczasowe działania w oparciu o wiedzę zdobytą w ramach doskonalenia zawodowego i zawsze się nią dzieli. Dzieli się doświadczeniem zawodowym z innymi pracownikami socjalnymi.

4.

Metody i techniki pracy

W swoich działaniach wykorzystuje właściwe metody i techniki pracy, kieruje się poszanowaniem praw i interesów osób zwracających się o pomocą. Podczas wykonywania obowiązków służbowych zapobiega praktykom dyskryminującym. Szanuje godność każdego klienta oraz jego prawa do samostanowienia. Traktuje równo wszystkich klientów, bez względu na płeć, wiek, stan cywilny, narodowość oraz inne preferencje i cechy osobiste. Udziela klientom pełnych informacji na temat dostępnych świadczeń, uprawnień do świadczeń i wynikających stąd zobowiązań.

5.

Predyspozycje psychospołeczne

Posiada predyspozycje psychospołeczne, takie jak troskliwość, empatia i współczucie, szacunek dla wartości oraz zasad współżycia społecznego i przestrzeganie określonych  standardów postępowania. Posiada zdolność do rozumienia rzeczywistości społecznej. Posiada takie cechy jak: życzliwość, opiekuńczość, bezinteresowność, uczciwość. Posiada umiejętności

  • nawiązywania i utrzymywania kontaktów niezbędnych w procesie pomagania klientom.
  • Stosowania zasad etycznych warunkujących pomoc klientowi
  • Zdefiniowania pojęć dotyczących agresji, stresu, bezradności, cierpienia, szczęścia.

6.

Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych

Pokonuje sytuacje kryzysowe oraz rozwiązuje skomplikowane problemy przez:

  • wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych,
  • szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu,
  • dostosowywanie działania do zmieniających się warunków,
  • wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobieganie ich skutkom,
  • informowanie wszystkich, którzy będą musieli zareagować na kryzys,
  • wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych tak, żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji.

7.

Postępowanie w sytuacjach zagrożenia agresją ze strony klienta

Wycisza agresję klienta poprzez rozmowę w celu wyjaśnienia powodu jej powstania, zachowuje bezpieczną odległość wobec osoby agresywnej. W rozmowie z klientem ma spokojny i ciepły ton głosu, używa adekwatnych słów, które zmniejszają napięcie klienta, uważnie słucha, nie żartuje, nie krytykuje. Zna wewnętrzne procedury bezpieczeństwa w GOPS, potrafi wykorzystać je w praktyce, zna zasady komunikacji z agresywnym klientem. Wzywa odpowiednie służby.

8.

Tajemnica zawodowa

Przestrzega tajemnicy zawodowej oraz dba o ochronę dóbr osobistych osób korzystających z pomocy społecznej.

Nie podaje do publicznej wiadomości nazwisk świadczeniobiorców oraz rodzaju i zakresu przyznanego świadczenia. Zachowuje w tajemnicy uzyskane w toku czynności zawodowych (nie tylko w związku z prowadzeniem postępowania o przyznanie świadczeń z pomocy społecznej, ale wszelkich informacji bez względu na sposób ich pozyskania).

9.

Komunikacja werbalna

Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie przez:

  • wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny,
  • dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy,
  • udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty,
  • wyrażanie poglądów w sposób przekonywający,
  • posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju załatwianych spraw/wykonywanej pracy oraz adekwatnie do odbiorcy.

10.

Komunikacja pisemna

Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie przez:

  • stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji,
  • przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły,
  • dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism,
  • budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie.

11.

Współpraca z innymi pracownikami GOPS

W kontaktach ze współpracownikami respektuje wiedzę i doświadczenie, przestrzega zasady lojalności zawodowej. Na bieżąco współpracuje z innymi pracownikami socjalnymi w celu wykonywania obowiązków służbowych.

Rozstrzyga konflikty ze współpracownikami bez uszczerbku dla obsługi klientów.

12.

Organizacja pracy własnej

Efektywnie i racjonalnie wykorzystuje czas pracy. Z wyprzedzeniem planuje i organizuje zadania do wykonania w danym dniu. Analizuje listę czynności do zrealizowania pod kątem efektywnego wykorzystanie czasu. Wykonuje swoje obowiązki systematycznie, nie odkładając pracy na później. Zna i przestrzega wewnętrzne procedury organizacyjne oraz rozkład czasu pracy w ośrodku. Organizuje pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy, przestrzega obowiązujące zasady bhp w ośrodku oraz dba o należyty stan urządzeń, sprzętu komputerowego. Utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy.

Osiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca przez:

  • ustalanie priorytetów działania,
  • identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie trudnych, mogących mieć przełomowe znaczenie,
  • określanie sposobów mierzenia postępu realizacji zadań,
  • przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wywiązywanie się z zobowiązań,
  • zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów oraz kończenia podjętych działań.

13.

Pozytywne podejście do klienta

Zaspokaja potrzeby klienta przez:

  • zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy,
  • okazywanie szacunku,
  • tworzenie przyjaznej atmosfery,
  • umożliwienie obywatelowi przedstawienia własnych racji. Rozumie     sytuacje     osoby     i     rodziny.     Wykazuje     duże zaangażowanie na rzecz pomocy klientowi w rozwiązywaniu jego trudności życiowych.

14.

Samodzielność

Cechuje się zdolnością do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania. Posiada predyspozycje do przejęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje.

15.

Posługiwanie się obowiązującymi normami prawnymi

Posiada umiejętność posługiwania się obowiązującymi normami oprawnymi, rozumie teksty prawne, umiejętnie korzysta z regulacji prawnych, ułatwiających opracowanie projektu pomocy w odniesieniu do klienta, wspierania działań samopomocowych, inicjowania różnorodnych form pomocy społecznej. Stosuje prawo w zakresie umożliwiającym wykonywanie zawodu.

16.

Rozpoznawanie sytuacji patogennych

Posiada umiejętność określenia najczęściej spotykanych chorób i zaburzeń psychicznych, ich charakterystycznych objawów, postaci oraz genezy. Potrafi rozpoznać sytuacje patogenne oraz nawiązać kontakt z osobami zaburzonym psychicznie. Określa możliwości udzielania pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi oraz rozumie znaczenie podejmowania działań profilaktycznych. Współpracuje ze specjalistami (lekarze, psycholodzy, pedagodzy) w pracy socjalnej na rzecz osoby zaburzonej psychicznie.

17.

Obsługa administracyjno- biurowa

Cechuje się umiejętnościami obsługi urządzeń biurowych. Posiada umiejętność załatwiania spraw klientów pomocy społecznej na poziomie administracyjnym szczebla podstawowego. Potrafi redagować i układać treści pism urzędowych. Zna zasady znakowania pism, rodzaje kartotek, akt i archiwów. Posiada umiejętność pisemnego załatwiania spraw.

18.

Znajomość języka obcego (czynna i bierna)

Posiada umiejętność posługiwania się językiem obcym w piśmie (prowadzenie korespondencji, sporządzania krótkich notatek, zapisów przydatnych z punktu widzenia pracy socjalnej z obcokrajowcem)

Posiada umiejętność komunikowania się z pracownikami socjalnymi z innych krajów, celem wymiany doświadczeń i uzyskania potrzebnych informacji.

Zna język obcy na poziomie odpowiednim do realizowania zadań na zajmowanym stanowisku pracy, pozwalający na czytanie i rozumienie dokumentów, zrozumienie innych.

19.

Umiejętność pracy w zespole

Realizacja zadań w zespole przez:

  • pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby,
  • zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań,
  • współpracę, a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu,
  • zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu,
  • aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania

20.

Umiejętność negocjowania

Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych dzięki:

  • dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób,
  • przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska,
  • przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska,
  • rozpoznawaniu najlepszych propozycji,
  • stymulowaniu     otwartych    dyskusji     na     temat     źródeł konfliktów,
  • ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej,
  • tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań

21.

Zarządzanie informacją/dzielenie się informacjami

Pozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji przez:

  • przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla których informacje te będą stanowiły istotną pomoc  w realizowanych przez nie zadaniach,
  • uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie

22.

Podejmowanie decyzji

Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny przez:

  • rozpoznawanie    istoty    problemu    oraz    określenie    jego przyczyn,
  • podejmowanie     decyzji     na     podstawie     sprawdzonych informacji,
  • rozważanie skutków podejmowanych decyzji,
  • podejmowanie    decyzji    w    złożonych    lub    obarczonych pewnym ryzykiem sprawach,
  • podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat

23.

Myślenie strategiczne

Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje przez:

  • ocenianie i wyciąganie wniosków z posiadanych informacji,
  • zauważanie     trendów     i     powiązań     między     różnymi informacjami,
  • identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i generalnych kierunków działania,
  • przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie,
  • przewidywanie długoterminowych skutków podjętych działań i decyzji,
  • planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód,
  • ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania,
  • tworzenie strategii lub kierunków działania, analizowanie okoliczności i zagrożeń

 

Załącznik nr 4
do Regulaminu okresowej oceny pracowników socjalnych
w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Gietrzwałdzie

 

Arkusz okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika socjalnego

Część A

…………………………………………………………………………………………………...
(nazwa jednostki)

 

I. Dane dotyczące ocenianego pracownika socjalnego:

Imię ……………………………………………………………………………………….…….

Nazwisko ………………………………………………………………………………………..

Stanowisko ……………………………………………………………………………………...

Data zatrudnienia w jednostce ……………..………………………………………….……...

Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku ……………………………………………….

II. Dane dotyczące poprzedniej oceny

Ocena/poziom …………………………………………………………………………………..

Data sporządzenia ………………………………………………………………………………

 

Część B

I. Kryteria oceny sporządzenia oceny na piśmie

 

Nr      

Kryteria obowiązkowe

1.

Sumienność

2.

Sprawność

3.

Bezstronność

4.

Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów

5.

Planowanie i organizowanie pracy

6.

Postawa etyczna

 

Nr    

Kryteria wybrane przez bezpośredniego przełożonego

1.

 

2.

 

3.

 

4.

 

5.

 

 

………………………………………
(data i podpis kierownika)

………………………………………
(data i podpis ocenianego)

Część C

Określenie poziomu wykonywania obowiązków oraz przyznanie okresowej oceny

Oceniam wykonywanie obowiązków przez:

Panią/Pana ………………………………………………………………………………………

w okresie od ...................................................  do .......................................................................

Nr      

Kryteria obowiązkowe

 

Kryterium oceny

Ocena cząstkowa dotycząca poziomu spełniania danego kryterium

Uzasadnienie przyznanej oceny dla danego kryterium

1.

Sumienność

Powyżej oczekiwań (2pkt)

 

 

Na poziomie oczekiwań (1 pkt)

 

 

Poniżej oczekiwań (0 pkt)

 

 

2.

Sprawność

Powyżej oczekiwań (2pkt)

 

 

Na poziomie oczekiwań (1 pkt)

 

 

Poniżej oczekiwań (0 pkt)

 

 

3.

Bezstronność

Powyżej oczekiwań (2pkt)

 

 

Na poziomie oczekiwań (1 pkt)

 

 

Poniżej oczekiwań (0 pkt)

 

 

4.

Umiejętność stosowania odpowiednich

przepisów

Powyżej oczekiwań (2pkt)

 

 

Na poziomie oczekiwań (1 pkt)

 

 

Poniżej oczekiwań (0 pkt)

 

 

5.

Planowanie i organizowanie pracy

Powyżej oczekiwań (2pkt)

 

 

Na poziomie oczekiwań (1 pkt)

 

 

Poniżej oczekiwań (0 pkt)

 

 

6.

Postawa etyczna

Powyżej oczekiwań (2pkt)

 

 

Na poziomie oczekiwań (1 pkt)

 

 

Poniżej oczekiwań (0 pkt)

 

 

 

Nr     

Kryteria dodatkowe

 

Kryterium oceny

Ocena cząstkowa dotycząca poziomu spełniania danego kryterium

Uzasadnienie przyznanej oceny dla danego kryterium

1.

 

Powyżej oczekiwań (2pkt)

 

 

Na poziomie oczekiwań (1 pkt)

 

 

Poniżej oczekiwań (0 pkt)

 

 

2.

 

Powyżej oczekiwań (2pkt)

 

 

Na poziomie oczekiwań (1 pkt)

 

 

Poniżej oczekiwań (0 pkt)

 

 

3.

 

Powyżej oczekiwań (2pkt)

 

 

Na poziomie oczekiwań (1 pkt)

 

 

Poniżej oczekiwań (0 pkt)

 

 

4.

 

Powyżej oczekiwań (2pkt)

 

 

Na poziomie oczekiwań (1 pkt)

 

 

Poniżej oczekiwań (0 pkt)

 

 

5.

 

Powyżej oczekiwań (2pkt)

 

 

Na poziomie oczekiwań (1 pkt)

 

 

Poniżej oczekiwań (0 pkt)

 

 

 

ilość otrzymanych punktów: ……………………………………………………………………

co odpowiada ocenie na poziomie (wstawić krzyżyk w odpowiednim polu):

POZYTYWNA 11 -22 pkt

Uzasadnienie

……………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………….

NEGATYWNA 0-10 pkt

 Uzasadnienie

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………

............................               ................................                           …………………….....

(miejscowość)                        (dzień, miesiąc, rok)                            (podpis oceniającego)

 

Część E

Zapoznałam/-łem się z oceną sporządzoną na piśmie przez:

Panią/Pana ……………………………………………………………………………………...

............................

(miejscowość)

..................................

(dzień, miesiąc, rok)

.....................................

(podpis ocenianego)

 

Załącznik nr 5
do Regulaminu okresowej oceny pracowników socjalnych
w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Gietrzwałdzie

 

HARMONOGRAM USTALANIA OKRESOWEJ OCENY PRACOWNIKÓW SOCJALNYCH W GMINNYM OŚRODKU POMOCY SPOŁECZNEJ W GIETRZWAŁDZIE

L.p  .

Imię i nazwisko 

Poprzednia ocena pracy

Termin ustalenia kolejnej oceny pracy

1.

 

 

 

2.

 

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

 

 

………………………………………..

(podpis i pieczęć Kierownika )

 

Informacje

Liczba wyświetleń: 887
Utworzono dnia: 17.12.2021

Historia publikacji

  • 17.12.2021 12:48, Administrator
    Edycja strony: Regulamin okresowej oceny pracy pracowników socjalnych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Gietrzwałdzie
  • 17.12.2021 12:47, Administrator
    Edycja strony: Regulamin okresowej oceny pracy pracowników socjalnych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Gietrzwałdzie
  • 17.12.2021 12:47, Administrator
    Edycja strony: Regulamin oceny