Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gietrzwałdzie jest jednostką organizacyjną gminy, która zgodnie z art. 110 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 roku realizuje zadania zakresu polityki społecznej na terenie gminy Gietrzwałd.
Ośrodek został powołany do życia na mocy Uchwały Gminnej Rady Narodowej w Gietrzwałdzie z dnia 25.04.1990 r. Nr XII/43/90 w sprawie utworzenia Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gietrzwałdzie.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, wykonuje zadania własne gminy w zakresie pomocy społecznej oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.
Celem działania ośrodka jest:
- umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości oraz zapobieganiu powstawania takich sytuacji,
- wsparcie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienia im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka,
- podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielniania osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
Zadania pomocy społecznej realizowane przez Ośrodek polegają w szczególności na:
- tworzeniu warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej, w tym współudział w tworzeniu niezbędnej infrastruktury socjalnej odpowiadającej potrzebom społecznym,
- analizie i ocenie zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej,
- pracy socjalnej,
- realizacji zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych,
- rozwijaniu nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb,
- aktywizacji środowiska lokalnego przez inspirowanie działań, na rzecz eliminowania lub ograniczania patologii społecznych z możliwością pozyskiwania środków pozabudżetowych, w tym pochodzących z programów Unii Europejskiej.
Ośrodek realizuje zadania pomocy społecznej:
- ustawowo zlecone lub powierzone Gminie przez Wojewodę Warmińsko –Mazurskiego,
- własne gminy wynikające z ustawy o pomocy społecznej.
Ponadto Ośrodek realizuje zadania w zakresie:
- świadczeń rodzinnych jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej zgodnie z ustawą o świadczeniach rodzinnych;
- zasiłków dla opiekunów jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej zgodnie z ustawą o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów;
- zadania administracji rządowej zlecone gminie zgodnie z ustawą o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;
- zadania administracji rządowej zlecone gminie zgodnie z ustawą o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci;
- zadania wynikające z ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”;
- przyznawania, ustalania wysokości i wypłacania dodatków mieszkaniowych;
- przyznawania, ustalania wysokości i wypłacania zryczałtowanych dodatków energetycznych;
- realizacji ustawy o Karcie Dużej Rodziny;
- zadania wynikające z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
- udzielanie oparcia społecznego wynikającego z ustawy o ochronie zdrowia psychicznego;
- tworzenie i realizacja gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie;
- prowadzenie zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie;
- organizowanie i inspirowanie działań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii;
- realizację zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, bądź innych ustaw, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
- wykonywanie zadań wynikających z uchwał Rady Gminy Gietrzwałd;
- wykonywanie innych zadań w drodze zawieranych porozumień i umów.